Zdravie

Budíte sa počas noci? Telo tak signalizuje, že niečo s ním nie je v poriadku

Prebdená noc, problémy so zaspávaním či budenie sa počas noci. Toto všetko sú signály tela, ktoré nám chce povedať, že niečo nie je v poriadku. Vedieť čítať tieto signály tela je preto potrebné. Pretože ak vieme, čo nám chce telo povedať, môžeme tak predchádzať nielen zdravotným, ale aj psychickým problémom. Pozrime sa teda na najpálčivejšie signály, ktoré nám telo vysiela počas spánku.

Spánkoví zlodeji

Hoci naša spoločnosť je najvyspelejšou ako kedy bola a ovládla svoje prostredia, i to domáce, tak za posledných približne 100 rokov sme sa okradli o hodinu spánku. Medzi tých zlodejov patria hlavne technológie. Do poslednej minúty pred spánkom pozeráme televíziu, v posteli ešte prejdeme na mobile alebo tablete sociálne siete, aby nám niečo neuniklo. A výsledkom je, že aj po hodine ležania v posteli stále nevieme zaspať. A ako bonus tu máme pouličné osvetlenie, ktoré nám preniká do izieb.

Čo si to uvedomujeme alebo nie, telo na tieto podnety veľmi citlivo reaguje, a to nielen cez hlavné suprachiazmatické jadro (nachádzajúce sa v hypotalamuse), ale aj prostredníctvom i tých periférnych po celom tele. Ich úlohou je regulovať náš cirkadiánny rytmus, teda naše biologické hodiny – striedanie dňa a noci.

Ako si teda zlepšiť zaspávanie? Obmedziť aspoň hodinu pred spánkom sledovanie televízie ako aj displejov mobilov či tabletov. Ak to predsa len nejde, prídu vhod okuliare alebo klipy na tie dioptrické, ktoré blokujú modrú zložku svetla. Práve tá stojí za insomniou.

Ďalším zlodejom spánku je aj alkohol pred spánkom. Aj keď si nejaký ten pohárik vína či tvrdého alkoholu mnohí radi doprajú, okrádajú sa o spánok a zvyšujú si tak aj nočné prebúdzanie. Dôsledkom toho je odbúravanie etanolu pečeňou, ktorú zaťažujeme.

Zlodejom spánku môže byť aj prijatie veľkého množstva vody tesne pred spánkom. Štvrtý zlodej spánku môže prameniť zo stresu, strachu či nervozity. Tu by na rad mali prísť rôzne techniky dýchania, meditácie či relax.

Budenie sa v rovnaký čas, čo to znamená?

Vyššie sme si popísali zlodejov spánku. Oni samotní ale nemusia stáť za prebúdzaním sa počas noci. Predsa, ak niekto nemá predspánkový rituál dať si pohár vína či iného alkoholu. Nepije veľké množstvo vody či namiesto sledovania TV, displejov mobilov, tabletov alebo PC siahne po knihe, tak aj u neho sa môže prejaviť nočné prebúdzanie. Zbystriť pozornosť by sa mala, ak sa tak deje počas niekoľkých nocí za sebou a v rovnaký čas. Toto môže signalizovať, že s telom sa niečo deje.

Prebúdzanie sa o 1:00 hod. v noci

Môže signalizovať, že posledné jedlo pred spánkom malo vysoký glykemický index. To znamená, že toto jedlo obsahovalo veľa cukrov, ktoré telo nabudili. V čínskej medicíne sa toto prebúdzanie spája aj s problémami so žlčníkom ako aj s citovým sklamaním.

Prebúdzanie sa medzi 1:00 a 3:00 hod. v noci

Táto nočná dvojhodinovka patrí pečeni. Ak sa budíte v tomto čase Vaša pečeň nepracuje tak akoby mala. Taktiež to môže signalizovať, že v strave máte veľa údenín, sladkostí, pijete veľa kávy, alkoholu či sladených nápojov. Taktiež problémom môže byť aj nahromadený hnev. Riešením problémov s pečeňou môže byť trojtýždňová kúra pitia žihľavového čaju, užívanie pestreca mariánskeho či yerba maté. Všetko ale s mierou. V prípade hnevu by ste si mali upraviť vzťahy či venovať meditačným technikám na upokojenie.

Prebúdzanie sa medzi 3:00 a 5:00 hod. v noci

Budenie sa v tejto časti noci telo signalizuje zvýšenú mieru stresu. Riešením je doplnenie antioxidantov, minerálov – najmä magnézia, ktoré znižuje stres. Rovnako na upokojenie od stresu dobre pôsobí aj liečivá huba Reishi alebo aj meditácia s dychovými technikami. Taktiež sa v tomto čase v prevažnej väčšine budia fajčiari, astmatici či pacienti s ochorením dýchacích ciest. Môže to tak signalizovať problém s pľúcami

Prebúdzanie sa medzi 5:00 a 7:00 hod.

Skoré ranné prebudenie signalizuje problém s hrubým črevom. Avšak záleží na tom, kedy ste naučení vstávať. Ak sa kvôli denným povinnostiam (škola, práca..) budíte alebo mali by ste vstávať napríklad o 6:30 hod., ale budíte sa o hodinu skôr, tak toto skoršie vstávanie pred budíkom môže byť problémom. Riešením je doplniť do jedálnička probiotiká či probiotické potraviny (kefír, kvasené potraviny, jogurt a podobne). Z pohľadu emócií ide o emočné bloky, ktoré v sebe potláčate. Tie okrem meditácie či dychových cvičení pomáha odstrániť alebo zmierniť strečing tela.

Telo je aj z tohto pohľadu múdrejšie ako my. Ak ho budeme vedieť počúvať, čo nám chce povedať dosiahneme tak dokonalú súhru nielen na strane fyzickej, ale aj psychickej. Preto pamätajte na latinské temet nosce, teda Poznaj sám seba.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.