Pohyb

Čo si vziať na najdlhší prekážkový beh

Spartan Race Marek

Nie je balenie ako balenie. Zatiaľ čo balenie na dovolenku je o tých momentoch: „zoberiem aj toto, čo keď sa mi to bude hodiť“, tak pri niekoľkohodinovom prekážkovom behu akým je napríklad Spartan Race Ultra Beast (42+km a 60+prekážok) stráca táto fráza na hodnote. Pri takýchto pretekoch by mal byť základom minimalizmus – nebrať so sebou zbytočnosti – ako aj poznanie vlastného tela a jeho potrieb počas fyzického výkonu. A čo si teda zobrať so sebou do? Toto bude obsahovať môj camelbag na Ultra Beast.

Základom na takýto pretek je určite voda. Preto si jej do camelbagu beriem toľko, koľko sa do rezervoára zmestí. Štandardne to je 2,5 až 3 litre. Hoci na trati budú aj občerstvovacie stanice s vodou, ako budú plynúť kilometre, tak aj chuť po vode bude väčšia a vzdialenosti medzi občerstvovačkami sa budú zdať nekonečné. A akú vodu so sebou? Najlepšia je určite čistá bez prídavkov sirupu, BCAA-čiek a podobne. Ak si však na to zvyknutý, zarob si to do inej fľaše. Do vody v camelbagu môžeš pridať aj zopár štipiek himalájskej soli. Tá ti doplní do tela minerály, ktoré počas preteku stratíš ani nevieš ako.

Ďalšou povinnou položkou bude u mňa magnézium. To je však dobré dopĺňať aspoň 2 týždne už pred samotným pretekom. Tu máš na výber z dvoch možností – tablety alebo tekuté magnézium v ampulkách. Výber je na tebe, ja si beriem obidva varianty. Ak sa pýtaš na čo mi bude magnézium, tak si na túto otázku spomeň pri kŕčoch v nohách 🙂 Magnézium, keďže je elektrolyt, tak zabraňuje kŕčom, ktoré sú spôsobené nadmernou záťažou a taktiež je to jeden z najdôležitejších minerálov v tele. S prijímaním magnézia počas preteku to však nepreháňaj. Inak budeš mať svoj vlastný orientačný beh medzi kríky, keďže tento minerál vplýva aj na tráviacu sústavu.

Piť iba vodu a magnézium počas niekoľkých hodín počas extrémneho fyzického výkonu nestačí. Potrebuješ aj dostať niečo do žalúdka. Je veľa „expertov“, ktorí si so sebou berú slaninu, obložený chlieb a čo ja viem čo ešte, lebo ketodiéta a predsa tuk je najlepší zdroj energie. Z tejto strany majú pravdu, ale ak si chceš privodiť žalúdočné problémy tým, že si dáš zopár plátkov slaniny, tak prosím. No ja ti to neodporúčam. Do žalúdka potrebuješ dostať niečo ľahké a čo najrýchlejšie stráviteľné. Dobru voľnou sú energetické a proteínové tyčinky alebo sušené ďatle, ktoré ti dodajú potrebnú energiu. Mne sa osvedčili aj energetické gély z agáve. Sú troška hustejšie, takže je dobré ich aj zapiť trochou vody, ale energiu ti dodávajú postupne. Nepocítiš teda veľký a rýchly nárast energie, ale rovnaký aj pokles. Okrem toho nezaťažujú tak žalúdok ako niektoré iné gél. Na preteku však bude aj stan pre pretekárov, kde si môžu uložiť ďalšie potrebné veci. Tam si uložím do tašky po minuloročných skúsenostiach dva-tri banány a dobre mi padne aj nealko pivo. Veď aj počas takého masakra ako je Ultra Beast si treba užiť kúsok pohody 🙂 Taktiež to bude osviežujúca zmena po pití iba vody.

A koľko tyčiniek so sebou? Vlani (Vechec 2016) som si ich zobral toľko, že som mohol zásobovať aj ďalších minimálne dvoch pretekárov. Čo na jednej strane nie je zlé, ak od teba niekto pýta niečo pod zub a vieš, že máš pre seba dosť. Na strane druhej je to gramáž navyše a máš zbytočne napchatý camelbag. Ja si beriem 3-4 kusy energetických a rovnaký počet proteínových tyčiniek a 2 gély z agáve. Tentoraz si neberiem so sebou ďatle, mne osobne sú dosť sladké a aj po napití sa mám mierne sucho v ústach.

Teda v camelbagu budem mať 2,5 litra vody s himalájskou soľou, dve 250 ml ampulky magnézia – v jednej bude tekuté a v druhej 3 tablety magnézia citrát (najlepšie vstrebateľná forma tohto minerálu), po 3 kusy energetických a proteínových tyčiniek a 2 gély z Agave. V stane pre pretekárov ma budú čakať 2 banány a jedno ochutené nealko pivo.

Čo si obliecť?

Ak už máš za sebou nejaký iný prekážkový beh, tak s touto otázkou si nemusíš veľmi lámať hlavu. Aj tu môžeš zvoliť rovnaké bežecké oblečenie. No určite by som volil kompresné oblečenie. Teda kompresné tričko s krátkym rukávom a bežecké krátke nohavice. To či majú byť s dlhým alebo krátkym rukávom je o osobnej voľbe. Keďže Ultra Beast sa koná v polovici júla, myslím, že najlepšou voľbou bude krátky rukáv. A to aj v tom prípade ak štartuješ skoro ráno. Ak by bolo chladnejšie, tak tú miernu zimu zdržíš a do svojej prevádzkovej teploty sa dostaneš raz-dva po štarte. Obuv najlepšie voliť trailovú. Trať bude v kopcovitom prostredí a bežecké topánky s hladkou podrážkou by si možno časom preklínal, keďže by sa ti v nich mohlo šmýkať. A to by nemuselo skončiť najlepšie. Určite odporúčam aj kompresné bežecké podkolienky. Tie sa postarajú o lepšie prekrvenie lýtok a oddialia prípadné kŕče. Voliteľnou položkou sú rukavice. Ja osobne ich na pretekoch používam. Na prekážkach, kde sa vyžaduje udržať sa vo vise na rukách mám v nich istejší úchop. Najmä po vodných prekážkach. Dobrou voľbou sú rukavice na cvičenie či už polovičné alebo celé. Po 12-hodinovom pochode Hurricane Heat sa mi osvedčili aj taktické rukavice, ktoré držia grip aj keď sú premočené a zablatené.

Ak ťa čaká tento alebo podobne náročný pretek, verím, že som ti trocha pomohol zorientovať sa vo výbave. Ale nezabudni! Hoci výbava ako aj oblečenie je dôležitou súčasťou takýchto fyzicky i psychicky náročných pretekov, stále na prvom mieste je tvoja príprava. Tá by mala zodpovedná, pravidelná a dostatočne náročná, aby si takéto preteky zvládol bez väčších problémov.

Vidíme sa na štarte. Alebo ešte lepšie v cieli, aby sme Ultra Beast mohli poriadne zajesť 😉

pizza

Zdieľaj článok aj s ostatnými:
Tagged , , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.