Poznanie, Zdravie

Jeseň, ako ju využiť vo svoj prospech

Leto ubehlo, prišla jeseň. Nič nezvyčajné, že? Ale čo by si povedal na to, že práve jeseň je spoločne s jarou najlepším obdobím na reset. Teda nie ten piatkový, ktorý majú niektorí každý týždeň 🙂 Ale reset organizmu, ktorým si ho opäť naštartuješ, vyhneš sa jesennej únave a zimu len tak prefrčíš bez akéhokoľvek prechladnutia. Reštart aký má byť a aký si tvoje telo po horúcom lete zaslúži. Preto ti v tomto článku priblížim ako na to.

Skôr ako sa do toho pustíme ti trocha priblížim genézu vzniku tohto článku. V hlave som ho nosil pomerne dlhý čas, dokonca som ho už mal aj napísaný, ale stále mi v ňom niečo chýbalo. A to až do momentu, keď som sa osobne stretol s profesorom Ivanom Hričovským, nestorom slovenského ovocinárstva. A prečo? V najbližších riadkoch ti opíšem, aké potraviny by si mal zaradiť do svojho jedálnička. A hoci ich možno aj konzumuješ, práve teraz počas jesene by si mal ich spotrebu navýšiť. No, nebyť osobného stretnutia s pánom profesorom celý článok by spadal do kategórie tuctovosti. Či chceme alebo nie všetci, teda aj ja, sme ovplyvnení modernými trendmi. Máš málo energie? Užívaj koreň Macy peruánskej alebo sibírsky ženšen. Trpíš tráviacimi ťažkosťami? Pi na litre zelený čínsky čaj Pu Erh. Nechcem tým povedať, že vyššie spomenuté byliny sú zlé alebo nefungujúce. Práve naopak, svojimi účinkami sú veľmi silné a majú blahodárny účinok na náš organizmus. Aj ja sám som milovníkom rôznych čajov, z ktorých nedám dopustiť hlavne na čaj Yerba Maté, o ktorom som už písal. Ale práve pán profesor ma uistil v tom, že všetko, čo človek potrebuje pre svoje zdravie má doma, dokonca až pod nosom. Ak to zoberieme čisto teoreticky a zájdeme až do praveku, tak v tej dobe im asi ťažko doručoval posol dobrých správ Macu, sibírsky ženšen a ďalšie rastliny zo sveta. Boli odkázaní na lokálne zdroje. A práve o nich a nielen o nich bude tento článok.

Si taký zdravý ako zdravé máš trávenie

Túto vetu si už určite počul, ak nie, tak si si ju práve prečítal 🙂 Je to tak, trávenie je úzko spojené s naším zdravím. Veď práve v tráviacom trakte sa nachádzajú naše dobré baktérie, ktoré sa podieľajú na tvorbe a udržaní silného imunitného systému. O tejto problematike som už taktiež písal. V danom článku som ti priblížil, prečo by si mal piť kefír. A hoci práve on vytvára naše dobré baktérie – probiotiká – občas to trávenie aj tak nemáme také, aké by sme chceli. Občas sa stane, že pociťujeme ťažobu na žalúdku akoby sme zjedli kamene alebo na miesto, kam aj králi chodili sami, sa nejak nehrnieme aj niekoľko dní. V takom prípade majú podľa profesora Hričovského veľký význam slivky, a to kvôli peristaltike čriev, teda dajú ich do pohybu a následne aj teba 😉 Nemusíš však teraz kupovať slivky na kilá, môžeš konzumovať aj sušené slivky, kompót alebo lekvár, najlepšie tvoj domáci. Ak ti bude nabudúce ťažko od žalúdka daj si zopár sliviek. Priemerne ich jeden Slovák za rok zje len 2,8 kila, pričom slivovice podľa Hričovského vypijeme až 10,8 litra na osobu a rok. Slivky však zlepšujú aj zrak, taktiež zlepšujú pamäť a sú aj proti stresu. Tak vykašli sa na lepšiu náladu z akciových banánov v obchodoch, ktoré by ani opice nežrali.

Ďalšou našou lokálnou potravinou, respektíve ovocím sú jablká. Tie rovnako ako slivky majú priaznivé účinky na trávenie. Je to spôsobené vlákninou, ktorá zabezpečuje dobré vyprázdňovanie čriev a tým zlepší vstrebávanie živín do tela. Jablko však reguluje i hladinu cukru v krvi. Takže tvoja neprekonateľná chuť na sladké bude prekonaná. Toto ovocie, ktoré ospevujú naše staré mamy, má však počas jesene ešte väčší význam. Ten tkvie v obsahu vitamínu C, ktorý posilňuje imunitný systém a rovnako s konzumáciou jabĺk ťa budú obchádzať vírusy, baktérie a rôzne iné infekcie. Nemáš po ruke vodu, ale jablko áno? Tak nezúfaj, s chuťou sa do neho zahryzni a okrem vitamínov a minerálov ťa aj osvieži, pretože obsahuje až 85% vody.

Moju obľúbenú trojicu zakončuje hrozno, najmä to modré. A ešte viac obľúbené produkty z neho. Teda burčiak, červené víno či šťava z modrého hrozna. To sú všetko výrobky, ktoré stoja za vytváraním silného imunitného systému. Rovnako sú zdrojom vitamínu B, zinku či železa. Modré hrozno spolu so slivkami však obsahuje i gén dlhovekosti – resveratrol. Čo to je? Možno si už počul o francúzskom paradoxe – Francúzi si radi doprajú rôzne nezdravé jedlá, ale patria k národom, ktorí majú nízke percento výskytu kardiovaskulárnych ochorení. A práve za tým stojí tento enzým – resveratrol. Tento enzým dokáže znížiť aj vznik nádorových buniek i zápalové procesy, ktoré súvisia s cukrovkou, astmou a obezitou. Jeho blahodárne účinky boli preukázané dokonca aj pri liečbe Alzheimerovej choroby. Resveratrol okrem toho zlepšuje pamäť, dokáže detoxikovať pečeň a optimalizuje hormóny v tele, ktoré súvisia s ukladaním tuku (inzulín a estrogén). Ak si už otváraš druhú fľašu červeného vína, tak sa zastav. Toľko resveratrolu koľko by sme mali prijať žiaľ fľaša ani dve či tri neobsahujú a konzumovať také množstvo vína by nebolo rozumné. Tento enzým je preto dobré dopĺňať formou doplnkov stravy. Denná dávka by sa mala pohybovať pri množstve 500 mg. Mám však pre teba dobrú správu, túto dávku môžeš užívať spolu s pohárom vína, vďaka ktorému sa resveratrol dostane aj do mozgu.

Konzumáciou ovocia to nekončí…

Možno sa niekto teraz potešil, že stačí vo veľkom jesť vyššie spomenuté ovocie. Teraz ťa sklamem. Tu to nekončí. Okrem toho by mala byť u teba samozrejmosť zmeniť svoj jedálniček. Teda vylúčiť v tomto chladnejšom období ťažké jedlá a dopriať si tie ľahšie, ku ktorým si pridáš aj zeleninu. No ani tu nedávam bodku za jesenným reštartom.

Ten reštart je potrebné urobiť takpovediac aj zvonka. Tu už budeme hovoriť o takpovediac vychytávkach, ktoré ti ešte viac pomôžu naštartovať a hlavne posilniť organizmus. Tá prvá vychytávka sa nachádza v každej kúpeľni – sprcha. Verím, že ťa teraz nezamrazí, keď ti poviem, aby si začal otužovať. Aj o tomto sa v posledných rokoch veľa hovorí a rovnako každý to vraj robí 😉 No predsa to spomeniem, pretože práve na jeseň má väčší význam ako v lete. Prvú vec, ktorú uvidíš respektíve pocítiš po studenej sprche je eufória z prekonania sa. Tá radosť vyplaví endorfíny a tie sú zodpovedné za lepšiu náladu. Takže studená sprcha ťa nabije pozitívnou energiou, rovnako dobre ťa prebudí a budeš sa tak cítiť oveľa viac vitálnejší. Ďalším pozitívnym efektom otužovania je posilnenie imunitného systému a lepšieho zvládania chladu, a v lete sa vďaka otužovaniu budeš menej potiť.

A ako začať, ak si začiatočník? Osprchuj sa ako zvyčajne, teda teplou vodou. Na záver si nastav o niečo chladnejšiu vodu, nie vlažnú! Teplota vody by mala byť pre teba na hranici medzi príjemnou a znesiteľnou. Ňou sa môžeš aspoň minútu osprchovať celý alebo začni od dolných končatín a postupuj vyššie. Ak to zvládaš a voda nie je pre teba ľadová, osprchuj si aj tvár či celú hlavu, nie už však veľmi studenou vodou. Rob to každý deň a zakaždým sa snaž mať o niečo chladnejšiu vodu. Jasné, že pod sprchou nemusíš tráviť dlhé minúty. Ale aspoň 3-4 minúty obetuj otužovaniu. Veľmi dôležité je počas sprchovania sa studenou vodou kontrolovane dýchať! Dýchaj pomaly zhlboka, nádych nosom a výdych ústami. Snaž sa nelapať po dychu. Možno to znie neuveriteľne, ale práve dýchanie je pri otužovaní veľmi dôležité a studenú vodu budeš lepšie znášať.

Hoci strava ako aj otužovanie sú dôležité, skladačku dopĺňa pohyb. V tomto období je však vhodnejšie vynechať na obdobie 2-3 týždňov ťažké a namáhavé tréningy. Počas toho obdobia nechaj oddýchnuť nervovej sústave od ťažkých váh či od veľkej tréningovej intenzity. Pohyb však nevynechaj úplne. Choď na prechádzky do prírody alebo si v lese pobehaj v miernom tempe. Vyvetraj si hlavu a jednoducho vypni. Ak ťa to ale ťahá do posilňovne, tak si daj ľahké tréningy. Ego nechaj doma a na činku si nalož malú váhu, s ktorou vykonávaš po 10 opakovaní na sériu. Tréning si môžeš dať rovnaký ako zvykneš, len s malými váhami. Teda cieľom nie je zničiť sa. Práve naopak, po tréningu by si sa mal cítiť príjemne oddýchnutý a plný energie.

Jeseň je však aj ten správny čas na wellness. Zájdi teda párkrát aj do sauny. Rovnako aj to je miesto, kde môžeš výborne vypnúť, zároveň načerpať novú energiu a zbaviť telo toxínov. Okrem sauny si však môžeš ísť aj zaplávať. Ten pocit po ňom určite bude stáť za to.

Po dobrej saune či hodinke plávania bude vhodný čas aj na večerné čítanie. Tak si vyber dobrú knihu, na ktorú sa už dlhšie chystáš a pusť sa do čítania. Ak nevieš akú, môžeš sa inšpirovať jednou z tých, ktoré som čítal ja. K tomu si urob teplý čaj z medovky a spánok budeš mať ako batoľa 🙂

Čo ďalej?

Dočítal si až sem a stále ti nie je dosť? 🙂 Dobre, tak ešte mám pre teba zopár tipov na jesenné, ale aj zimné obdobie. Starostlivosť o organizmus, ktorej základom boli naše lokálne, slovenské, zdroje sme nateraz vyčerpali. Poďme ale na jednotlivé vitamíny a minerály, ktoré je dobré dopĺňať osobitne. Počas obdobia jesene by si mal zvýšiť aj príjem rybieho oleja, teda Omega 3. Sú dobrými bojovníkmi najmä proti rôznym zápalom. Zabudnúť by si nemal ani na zvýšenú dávku vitamínu D, ktorého máme pomerne dostatok iba v letných mesiacoch, keďže ho produkuje Slnko. Ten vitamín, respektíve prohormón zabezpečuje správne fungovanie všetkých buniek v ľudskom tele. Taktiež stojí za vstrebávaním vápnika z čreva do krvi a priaznivo pôsobí aj na nervový systém. A práve jeho nedostatok stojí za tou jesennou i jarnou únavou a depresívnym naladením. Za tým však stojí aj nedostatok horčíka, o ktorom sa viac dozvieš v tomto článku.

Slovo záverom

Na úvod záveru ti chcem poďakovať, ak si sa dočítal až sem. Téma zdravia, s ktorou súvisí aj únava v jesennom či jarnou období, je veľmi obšírna. Preto verím, že vyššie napísané ti aspoň trocha pomohlo zorientovať sa v tejto problematike. Zistil si, že všetko, čo potrebujeme k dobrému zdraviu máme aj pod nosom. Nemusíme byť až tak odkázaní na rôzne exotické, i keď určite účinné, rastliny. A ako povedal libanonský básnik Khalil Gibran: „Pracujme a učme sa, aby sme nestratili krok so zemou a s jej dušou. Lebo nepracovať neučiť sa znamená stať sa cudzincom v čase a vystúpiť z toku života“. Tak teda pracujme a hlavne učme sa, aby sme mohli napredovať a neboli tými cudzincami v čase.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:
Tagged , , , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.