Zdravie

O tieto baktérie v tele by si sa mal starať ako v bavlnke

Nie sú baktérie ako baktérie. A hoci vo svojom organizme nosíme aj tie, ktoré dokážu urobiť s ľudským telom šarapatu, našou súčasťou sú aj tie dobré, ktoré by mali prevládať. Ak tých dobrých máme dostatok, najlepšie okolo 100 triliónov, tak vytvárajú dokonalú symbiózu a pomáhajú nám so vstrebávaním vitamínov, minerálov či proteínov a zároveň ovplyvňujú naše trávenie, imunitný systém, detoxikáciu a nie v malej miere i našu psychiku.

To, aby sme však boli v symbióze je potrebné starať sa o tieto baktérie, nachádzajúce sa v našom tráviacom systéme. Preto so zlými stravovacími návykmi – vyprážané, chemicky upravené potraviny, alkohol, ale aj rôzne antibiotiká – sa ochudobňujeme o tieto dobré baktérie. Výsledkom sú rôzne ochorenia, ktoré na prvý pohľad nemusia vôbec súvisieť so zlou tráviacou sústavou.

Doteraz sme o týchto baktériách hovorili ako o tých dobrých či zlých – tie nám však škodia a tak nie sú v našom uhle záujmu. Ale za tými dobrými sa ukrývajú dve, takpovediac, skupiny baktérií – prebiotiká a probiotiká. Poďme si ich teda bližšie predstaviť.

Prebiotiká

Väčšina ľudí pojem probiotiká pozná. Ale pojem prebiotiká je im pomerne neznámy. Ide o baktérie, ktorými sa práve probiotiká živia v hrubom čreve, aby mohli prežiť. Predstavujú nestráviteľné časti potravy, konkrétne rastlín, ktoré sa v tenkom čreve nedajú stráviť. Po prechode do hrubého čreva sú však probiotikami fermentované. A práve z toho dôvodu sú pre naše zdravie prospešné. Rozoberme si však, čo sú to nestráviteľné časti potravy, ktorými sa živia probiotiká. V ľudskej reči ide o všetkým známu vlákninu, ktorej denný príjem predstavuje 25 až 30 gramov. A kde ju získať?

Asi najznámejším zdrojom prebiotík, teda vlákniny, je ovocie a zelenina, najmä tá koreňová či zemiaky. Lenže zjesť denne niekoľko sto gramov zeleniny či ovocia, na pokrytie odporúčanej dennej dávky vlákniny, nemusí každému vyhovovať. Preto dobrým zdrojom prebiotík je aj indická vláknina psyllium (skorocel indický), sladkovodná riasa chlorela, fermentovaný mladý jačmeň, jablčná vláknina či ľanové semiačka. Tieto zdroje stačí zamiešať do vody a vypiť. A keďže ich vlastnosťou je i napučanie, je potrebné ich zapiť ešte ďalším pohárom vody, aby sa dostali tam, kde majú – do hrubého čreva.

Zdroje prebiotík, myslím tú druhú skupinu, však môžeš kombinovať aj s mliečnymi výrobkami, ako je biely jogurt, mliečny kefír, ktoré tvoria základ druhej skupiny – probiotiká.

Probiotiká

Ako som už načrtol, skupinu probiotík tvoria fermentované potraviny ako jogurt, kefír, bryndza, zakysanka či kyslá kapusta a rôzna nakladaná zelenina (kyslé uhorky, nakladané baranie rohy a podobne). A keďže ide o kvasené potraviny, probiotiká predstavujú živé organizmy, ktorých domovom sú steny hrubého čreva a zabezpečujú tak správne trávenie. Rovnako bránia premnoženiu patogénnych baktérií. Je tu však dôležité povedať, že predávané kyslé potraviny v obchodoch ako sú jogurty, no najmä kefíry nie sú tou najlepšou voľbou, obsahujú pomerne veľa cukru. Najlepšou variantou sú neochutené a teda len biele jogurty a v prípade kefíru by som sa pri chladiacom boxe v potravinách otočil chrbtom. Dokonca aj neochutený kefír je sladký. A ako to viem? Kefír si vyrábam sám prostredníctvom kefírových zŕn, známych aj ako tibetské huby (ak máš záujem o výrobu vlastného kefíru, kontaktuj ma). Okrem toho, ako som už písal vyššie, ide o kyslé potraviny, takže aj ich chuť musí byť nakyslá a nie sladká. Pre porovnanie, neochutený kefír zakúpený v obchode má miernu vanilkovú príchuť. O tom sa môžeš presvedčiť aj ty sám.

Probiotiká sa však vyskytujú aj v tabletách. Ak ti teda nechutia vyššie spomínané potraviny, môžeš siahnuť aj po tabletovej forme. Tu si však treba dávať pozor na zopár vecí. Probiotiká by vždy mali byť skladované v tmavej sklenenej nádobe. Rozhodujúce je aj množstvo, to by malo byť uvedené v miliónoch, najlepšie až v miliardách žijúcich organizmov. Ak ich množstvo nie je v takom počte uvedené, hrozí, že kupuješ už len mŕtve organizmy, ktoré ti nič nepomôžu. Rovnako po otvorení je dôležité ich skladovať na tmavom a chladnom mieste, najideálnejšie v chladničke. Podstatné je aj ich zloženie. Probiotiká by mali vždy obsahovať kmene Lactobacillus a Bifidobacterium. Taktiež je dôležité, aby neobsahovali žiadne alergény, keďže niektoré probiotiká obsahujú sóju.

A na čo sú vlastne dobré probiotiká. Doteraz sme o nich hovorili ako o dobrých baktériách, ktoré zabezpečujú správne trávenie a zabíjajú patogénne baktérie. Poďme sa na nich pozrieť trocha konkrétnejšie.

Probiotiká a ich dopad na zdravie:
– zlepšujú trávenie a obnovujú črevnú mikroflóru
– pomáhajú pri zápaloch žalúdka, čriev, hnačke, zápche a nafukovaniu
– sú prevenciou rakoviny hrubého čreva
– pomáhajú pri zápaloch močových ciest
– stimulujú imunitný systém

Probiotiká však pomáhajú aj pri laktózovej i histamínovej intolerancii, pri infekcii Helicobakter Pylori. Taktiež sú dobrou prevenciou proti astme a atopickému ekzému. Znižujú cholesterol a v neposlednom rade pomáhajú aj pri vstrebávaní vápnika i železa a napomáhajú produkcii vitamínu K a B.

Šungit
Už vieš, že prebiotiká je najlepšie zapíjať s vodou. Preto sa dotknem aj témy vody. Prevažná väčšina ľudí pije vodu z vodovodu alebo rôzne minerálne stolové vody. Ja ti však priblížim iný druh vody. Ide o šungitovú vodu, ktorú si môžeš pripraviť aj ty. Stačí ti na to jeden minerál – šungit. Ide o zvláštnu uhlíkovú horninu nájdenú pri dedinke Šuňga pri Onežskom jazere na severozápade Ruska. Okrem tohto miesta sa nevyskytuje nikde inde na svete. A čím je taký zvláštny? Podľa vedcov všetkým. Má zvláštnu štruktúru, zloženie, dobu vzniku (jeho vek odhadujú na 2 miliardy rokov), má záhadný pôvod, fyzikálne a chemické vlastnosti ako aj spektrum využitia. Najčastejšie sa využíva práve na čistenie vody. A práve tam sa uplatňujú jeho vlastnosti. Šungit vďaka svojim absorpčným, katalytickým a baktericídnym schopnostiam čistí vodu takmer od všetkých organických prímesí, ako sú ropné produkty, zlúčeniny obsahujúce chlór, dusičnany a amoniak.

Rovnako ju čistí od mnohých kovov a nekovov, ničí streptokoky, baktérie a mikroorganizmy. Pripisujú sa mu aj funkcie tzv. deštruktéra, ktorý z energetickej pamäti vody odstraňuje informáciu o látkach, ktoré sa v nej predtým nachádzali. Teda mení jej energeticko-informačnú štruktúru a taktiež vodu obohacuje stopovými prvkami, ktoré sú dôležité pre organizmus. Pitie takejto vody človeka dobije energiou, pomáha pri liečení alergií, cukrovke, gastritídach, chorobách žalúdka, pečene či obličiek. Priaznivo pôsobí aj navonok. Pomáha pri akné, opuchoch i zápaloch kože.

Možno to znie až neuveriteľne, že nejaké kamene majú až takúto silu. Šungitová voda však svojou chuťou zaujme už pri prvom dúšku. Jej chuť možno ťažko opísať, no pôsobí akoby bola takpovediac mäkkšia a osviežujúca. Tento účinok najviac pocítiť v zimných mesiacoch či horúčavách, kedy pociťujeme únavu i počas dňa.

Odkiaľ si zaobstarať tento minerál? Jedným slovom, internet 🙂 Na webe nájdeš množstvo e-shopov, kde šungit predávajú. Paradoxne však o jeho aktivácii nepíšu nič. Šungit, respektíve takúto vodu je potrebné aktivovať. To znamená, že do dvoj až trojlitrového skleneného pohára uložíš na dno dve- tri hrste šungitu. Toto množstvo ešte predtým zo 2-3 razy premyješ pod tečúcou studenou vodou, môže byť aj z vodovodu. Ulož ich do pohára a zaleješ ich vodou až do naplnenia pohára. Necháš pôsobiť nasledujúcich 72 hodín. Po tejto dobe je voda aktivovaná a môžeš ju piť. Je ale potrebné, aby pri každom zalievaní boli v pohári kúsky šungitu vždy v tej pôvodnej vode. Teda nikdy nevyleješ všetkú vodu z pohára. Životnosť šungitovej vody je 24 hodín. Po tomto čase stráca získané vlastnosti. Ale ak dodržuješ pitný režim, tak vypiť 2-3 litre vody denne by nemal pre teba problém. Takto po každých 24. hodinách si môžeš pripraviť vždy novú, čerstvú, šungitovú vodu. Takto si pripravovať každý deň čistú vodu môžeš polroka. Po tom je potrebné kúsky šungitu vymeniť za nové a opäť zopakovať vyššie opísaný postup aktivácie. Použité kúsky minerálu môžeš buď vyhodiť, ale lepšie urobíš, keď ich uložíš do pôdy v záhrade či kvetináča. Je totiž dobrým hnojivom pre kvety a rastliny.

Tak teraz už vieš, že nepriestrelná imunita má svoj zdroj v tráviacom trakte a rovnako ti je už známe, že tým zdrojom sú prebiotiká a probiotiká. Týmito baktériami si tak môžeš nielen upraviť a znova naštartovať svoje trávenie, ale rovnako aj zlepšiť svoje zdravie a predchádzať tak rôznym vírusom či ochoreniam. Buď preto zodpovedný ku svojmu tráveniu a nech tvoj jedálniček nie je len tvojím pokrmom, ale aj liekom.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:
Tagged , , , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.