Zdravie

Späť do formy? Krok prvý – strava

Kto by nechcel schudnúť zopár kíl, cítiť sa lepšie, vyzerať lepšie či dostať sa späť do formy po dlhšej pauze. Ale kde začať? Hoci pohybom získaš silu, vypracované svaly a kondíciu, pokiaľ sa nepozrieš na svoj tanier, tak ti tá drina, technicky povedané, bude na prd 🙂

Preto ak chceš urobiť niečo so svojou postavou, začni v kuchyni. Aby si vedel/a kde začať, priblížim ti mojich sedem zásad, ktoré sám využívam.

ZÁSADY STRAVOVANIA PRE VÝSLEDKY NA VÁHE A VÝKONE

1. JEDZ OD SÝTOSTI DO SÝTOSTI – veľmi jednoduchá zásada. Jesť iba keď pociťujem skutočný hlad. Nie keď mi jedia oči 🙂 Teda, keď ma za 10 minút postihne hlad aj 5-krát. Tu sa ale musíš naučiť rozlišovať psychologický a fyziologický hlad, teda taký, kedy už naozaj cítiš, že máš prázdny žalúdok. Je to ten pocit, keď sa necítiš plný alebo nafúknutý.

2. VYRAĎ CUKOR, PŠENICU A MLIEKO – toto sa ľahšie povie ako urobí. Hlavne prvé dni. Ale ak zo stravy vyradíš aspoň na 2-3 týždne všetky sladkosti, pekárenské výrobky a kravské mlieko, tak kilá pôjdu určite dole. Sladiť môžeš medom alebo na zahnanie chuti na sladké môžeš využiť aj banán či citrusové ovocie.

3. PITNÝ REŽIM – toto súvisí s predošlou zásadou. Tá chuť na sladké určite príde. Preto zvýš svoj denný pitný režim, a to je jedno či v lete alebo v zime. Telo potrebuje byť hydratované a oblbneš aj mozog tým, že dostane signál, že žalúdok je plný.

4. SPAĽOVANIE ZAČÍNA V ČREVÁCH – možno si už počul, že človek je tak zdravý ako sú zdravé jeho črevá. Platí to aj pri spaľovaní tukov. A vedel ste, že napríklad prijaté bielkoviny v strave telo zúžitkuje až o 7 dní po ich prijatí? Podobné je to aj s ostatnými zložkami v strave. A čím viac toho prijímame, tým sú naše tukové zásoby väčšie a väčšie. Preto pre spustenie procesu chudnutia je dôležité si dať do poriadku trávenie. Ako to spraviť? Tým prvým je držanie sa prvých troch zásad. A k tomu dopriať našej črevnej mikroflóre dobré baktérie – pre a probiotiká. Aký je medzi nimi rozdiel? Napíšem to po lopate 🙂 Na to, aby probiotiká urobili svoju prácu na výbornú potrebujú v žalúdku z niečoho žiť, a to sú potrebné prebiotiká. Jedným z najlepších zdrojov prebiotík je šťava alebo gél z rastliny Aloe Vera Barbadensis Miller – je to pravé aloe vera vhodné jednak na vonkajšie a vnútorné použitie.

Okrem prebiotickej kultúry obsahuje aj probiotiká – teda popíjaním zabiješ nie 2 ale viac múch jednou ranou – o tom možno inokedy. Probiotiká je však dobré dopĺňať aj v inej, prevažne tabletovej forme. Tu je však dôležité pozerať obsah aktívnych látok, resp. kmeňov. Probiotiká by vždy mali obsahovať kmene Lactobacillus a Bifidobacterium. Na druhej strane by nemali obsahovať sóju, niektoré voľne dostupné probiotiká ju obsahujú, môžu tak potichu vytvárať alergiu alebo zápal. Podstatné je aj množstvo, minimálne množstvo baktérií by malo byť 5 miliárd.

5. PRIJÍMAJ DOSTATOK VÝŽIVNÝCH LÁTOK – telo si po vyradení cukru bude pýtať energiu. Je to skôr však abstinenčný príznak a rovnako výsledok vitamínovej podvýživy. Preto je v rámci svojej telesnej premeny dôležité prijímať dostatok vitamínov a zdravých tukov. Tým, že to zaradíš do stravy vo forme výživových doplnkov, tak budeš mať počas dňa viac energie a nenapadne ťa vlčí hlad a chuť na sladké. A aké doplnky sú vhodné? Najlepšie komplexný multivitamín a zdravé tuky Omega 3.

6. NIE JE TO O TOM KOĽKO ZJEŠ, ALE KOĽKO TELO PRIJME – tento bod úzko súvisí s bodom 2 a 4. Pokiaľ nebude tvoje trávenie úplne čisté (čo môže spôsobiť aj príliš veľa cukru, lepku a mliečnych výrobkov v strave), tak môžeš jesť akokoľvek zdravo, tukové zásoby sa zmenšovať budú veľmi pomaly alebo vôbec. Preto si najskôr daj do poriadku trávenie, vyraď cukor, lepok a mliečne výrobky, a podpor trávenie vhodnou výživou.

7. JEDZ V KĽUDE A BEZ STRESU – tiež je to tá fráza, ktorá sa ľahko povie, ale ťažšie urobí. Tiež to poznám. No toto ťa možno presvedčí. Jedenie za pochodu, s mobilom v ruke, kadejakým vybavovaním vedie k stresu, je tak? A práve stres vedie k zníženiu trávenia, vytvára intolerancie na potraviny a samozrejme k ukladaniu tuku – najmä na bruchu. Preto by si si mal každé jedlo vychutnať v pokoji. Obedovať alebo večerať v spoločnosti tiež vedie k lepším stravovacím návykom. U jedla by si mal sedieť rovno, nehltať, viac prežúvať a hlavne nehltať. A keď ti zvoní telefón? Polož si otázku, čo je prednejšie ako zdravie?

To je mojich 7 zásad stravovania, ktorých sa držím. Stravou vieš ovplyvniť neuveriteľne veľa. Pretože jedlo ovplyvňuje nielen náš fyzický výzor, ale aj psychiku či naše gény.

Jedno malé P.S.: V článku spomínam aj zopár výživových doplnkov. Na trhu ich je veľmi veľa, rovnako aj ja som vyskúšal veľké množstvo, pokým som našiel tie, ktoré mi najviac vyhovujú a ktoré spĺňajú moje vysoké nároky na suplementáciu. Je to ale každého slobodná voľba no po dlhom skúšaní som zakotvil pri výživových doplnkoch od firmy FLP, ktoré mne najviac vyhovujú a ktoré bez výčitiek či okolkov by som doporučil aj tebe.

A ktoré konkrétne užívam na dennej báze ja? Čo sa týka prebiotík, tak ráno začínam s týmto. V prípade probiotík som stavil na tieto. Čo sa týka multivitamínov tak dennú dávku si dopĺňam týmito. A zdravé tuky, ktoré by nemali chýbať ani u teba, dopĺňam týmito Omega 3. Ak už ale máš svoje doplnky, s ktorými si spokojný, tak som rád. No predstavil som ti aj tie moje, ktoré ak ťa oslovili, tak mám pre teba zľavu, ktorá začína na 15-tich percentách. Stačí mi napísať, kontakt na mňa nájdeš TU.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.