Zdravie

Suplementy, majú vôbec význam?

Častá otázka, ktorá nielen športovú verejnosť rozdeľuje na dva tábory. Má význam užívať doplnky výživy? Jedna strana hovorí, že v dnešnej dobe sú potrebné a druhá strana hlása pravý opak. Odpoveď možno nájsť niekde uprostred.

Otázka či užívať alebo neužívať doplnky výživy má však hlbšiu základňu. Tú tvorí aj podotázka aké suplementy užívať a rovnako aj kedy ich užívať. Predtým ako sa pokúsime zodpovedať na tieto otázky, ktoré hýbu svetom, najmä tým reklamným, si povedzme čo vlastne radiť medzi doplnky výživy. Nepatrí medzi ne len proteín, aminokyseliny (BCAA), pred a potréningovky, ktoré si s obľubou dávkujú hlavne fanúšikovia kulturistiky. Plejádu suplementov tvoria aj vitamíny, minerály a rôzne bylinky a výťažky alebo extrakty z nich.

Ako si zistil/a, armáda doplnkov je pomerne bohatá. To však neznižuje ich dôležitosť. Dostali sme sa tak k odpovedi na prvú z množstva otázok. Odpoveď na otázku či užívať suplementy je – áno. Dôvod ich užívania hľadať v potravinách. Kvalita pôdy, v ktorej sa pestujú plodiny klesá, na druhej strane sa u ľudí zvyšuje stres a toto všetko má vplyv na náš organizmus. Ten má tak zvýšenú spotrebu rôznych minerálov a vitamínov, ktoré ale v dnešných potravinách nenájdeme v potrebnom množstve.

Týmto sa dostávame aj k podotázke aké suplementy užívať. Možno teraz sklamem miesičov železa, pretože dávkovať si len proteín s kombináciou BCAA a pred i potréningoviek, nie je dostatočná a dokonca nie pre každého vhodná. V skratke: dať si odmerku proteínu po tréningu nenahradí plnohodnotné jedlo. Rovnako s proteínom si nezalepíš oči v netréningový deň, teda od toho ti svaly neporastú.

V prípade BCAA je to podobné. Podľa štúdie z roku 2017 BCAA-čka nemajú vplyv na rast svalovej hmoty. Rovnako sa môžu podieľať na zhoršení spánku, ak sa užívajú pred ním. Nechcem tým ale povedať, že obidva doplnky sú zbytočné. Naopak, ak „amináče“ užiješ pred tréningom ako súčasť predtréningovky alebo ich popíjaš počas tréningu a po cvičení si nadávkuješ proteín, tak vytvoríš dobré podmienky na anabolizmus tela. Nezabudni však na plnohodnotné prevažne bielkovinové jedlo po tréningu.

Dôležitejšou skupinou suplementov ako tých vyššie popísaných sú vitamíny a minerály. Práve z nich telo dokáže vyťažiť, pokiaľ sú kvalitné, maximum. Medzi tie najzákladnejšie, ktoré by mali patriť do tvojej poličky užívaných doplnkov sú dva pre telo základné minerály – magnézium a zinok. Patria medzi najdeficitnejšie minerály v našom organizme. Podieľajú sa na stovkách chemických procesoch v tele, medzi ktoré patrí aj odolnosť na stres, zvýšenie imunitného systému, lepšia regenerácia i spánok. A u mužov stoja aj za zvyšovaním hormónu testosterón, ktorého v súčasnosti má prevažná mužská populácia nedostatok.

Z vitamínov je to najmä vitamín D. Rovnako aj on sa podieľa na zvyšovaní testosterónu, súvisí však aj s lepším výkonom, silou či nárastom svalovej hmoty. Okrem jeho najznámejšej funkcie – udržiavanie správnej hladiny vápnika a fosforu v tele, znižuje krvný tlak, pomáha pri kožných chorobách, redukuje produkciu inzulínu a teda pomáha aj pri chudnutí. Vitamín D má však priaznivý vplyv aj našu psychiku, navodzuje pocit pohody.

Medzi dôležité suplementy patria aj zdravé tuky – Omega 3 a 9. Ďalšou skupinou suplementov sú rôzne bylinky a ich výťažky alebo extrakty. Pre telo môžu mať viacero priaznivých účinkov. Ako napríklad zdravotné – pomoc a podpora pri ochoreniach, úrazoch či poraneniach – alebo mentálne, kedy ich primárnym účinkom je zvýšiť kognitívne schopnosti, koncentráciu či zachovať bystrú myseľ.

Suplementy ako štyri ročné obdobia

Jednou z kľúčových otázok pri suplementoch je však kedy a v akom množstve ich užívať. Väčšina ľudí užíva jeden a ten istý doplnok počas celého roka. Nie je to ale najšťastnejšie riešenie. Nemyslím tým len proteín, od ktorého dobre padne pauza, aby sa telo vyčistilo od toho piesku, ktorého je na trhu viac než dosť. Prestávka telu padne vhod aj v prípade vitamínov a v menšej miere aj minerálov. Dobrým príkladom je vitamín D. Telo ho primárne získava zo Slnka. To ale v našich zemepisných šírkach nemáme dostatok počas zimných mesiacov. Preto jeho dopĺňanie vo forme tabliet alebo v tekutej forme je vhodné najmä od jesene, prípadne zimy do jari.

Podobne je to aj v prípade tukov Omega, ktorých užívanie by malo narastať hlavne počas zimy. Jedným z ich benefitov je protizápalový účinok a posilnenie imunitného i kardiovaskulárneho systému. V lete ich tak suplementovanie klesá prípadne opadá , kedy si ich môžeme dopriať v rybách.

A práve preto, aby sme telo zbytočne nezaťažovali veľkými dávkami niektorých vitamínov alebo tukov, keď si ich počas niektorých období v roku vieme dopriať stravou by sme mali zvoliť cestu cyklovania. Prispôsobiť sa tak akoby cyklovaniu ročných období. S prichádzajúcimi chladnejšími mesiacmi zaradiť alebo zvýšiť dávky daných vitamínov, zdravých tukov či minerálov. A naopak, s príchodom jari a leta znížiť alebo na čas vyradiť ich suplementáciu. Takýmto prístupom aj zistíš ako reaguje i pracuje tvoje telo pri vysadení daných suplementov.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:

2 thoughts on “Suplementy, majú vôbec význam?

  1. Dakujem Lubo, áno určite aj ten patrí medzi dobré suplementy 😉 V článku som sa viac chcel zamerať či suplementy áno alebo nie, pretože celkovo téma doplnkov je veľmi rozsiahla.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.