Zdravie

Vyskočená platnička, ako si s ňou poradiť?

Vyskočená platnička, hernia alebo protruzia disku či „obyčajné“ slovné spojenie „seklo ma v krížoch“. Asi väčšina z nás sa už s týmto stretla a to nielen, keď sme to počuli od iných, ale pichľavú až paralyzujúcu bolesť v oblasti krížov sme zažili aj na vlastnej koži. Tento stav, ktorý môže trvať niekoľko dní, týždňov alebo aj omnoho dlhšie, nie je ničím príjemným. V dnešnej dobe tento problém, možno skôr úraz trápi čoraz viac ľudí, a to aj tých mladších.

Čo je to platnička?

Predtým ako zistíme, či tento zdravotný problém je akýmsi fenoménom doby, ako s ním bojovať a či je možné sa mu vyhnúť, si povedzme čo je to platnička. Častou, ale mylnou predstavou je to, že platnička je samotný stavec chrbtice. Nie je to však pravda. Platničky sa nachádzajú medzi stavcami, ktoré tvoria pevnú časť chrbtice. Platničky tak narozdiel od pevných stavcov – kostí – sú akoby natlakované „kolagénové disky“ a ich hlavnou úlohou je tlmiť nárazy a otrasy chrbtice. Ich funkcia nám taktiež zabezpečuje ohyb chrbtice. Ak je ale tento ohyb príliš veľký či náročný a častý môže dôjsť k prasknutiu alebo vyskočeniu platničky.

Čo spôsobuje seknutie v krížoch?

A jedným takým ohybom je sedavé zamestnanie. V tejto polohe tela je na chrbticu vyvíjaný niekoľkonásobný tlak, čo kladie vysoké až extrémne nároky na platničky. Tie sú vplyvom váhy tela, ale aj gravitácie stlačené a keď k tomu pripočítame niekoľkohodinové sedenie v jednej polohe, tak si koledujeme o problém. Sedenie je tak tichým záškodníkom, ktorý môže spôsobovať herniu disku. O niečo „menším“ záškodníkom je nesprávne predkláňanie sa či dvíhanie záťaže zo zeme. Prečo som tento pohyb nazval ako „menším“ záškodníkom? Zatiaľ čo pri sedení sa vyskočenie platničky môže prejaviť až po dlhšej dobe, tak pri predkláňaní či dvíhaní záťaže nás môže seknúť doslova v sekunde. Už len pri predklonení sa len s váhou vlastného tela je na chrbticu vyvinutý tlak štvrť tony, teda až 250 kilogramov. A práve preto aj pri takomto bežnom pohybe, pokiaľ je vykonaný nesprávne alebo prudko môže vzniknúť hernia platničky.

Seknutie v krížoch okrem sedenia alebo nesprávneho dvíhania záťaže môže spôsobiť aj opakované vytáčanie sa, ktoré je typické pre rôzne práce v stoji v závodných linkách, kde je potrebné sa neustále vytáčať.

Ako sa „odseknúť“?

To čo môže spôsobovať vyskočenie platničky už vieme. Ale ak už máte takýto problém, tak najviac vás bude zaujímať ako sa ho zbaviť a či sa ho dá vôbec zbaviť, natrvalo. Mám dve správy. Áno dá sa toho zbaviť, nie nebude to „zázračnou“ tabletkou. Ak ste už zažili vyskočenie platničky a dohnalo vás to do čakárne k lekárovi a ak bol k vám naozaj úprimný, a chcel vám pomôcť, tak určite už viete, že na boľavý chrbát, resp. na vyskočenú platničku neexitujú lieky. Na to, aby ste váš tlmič nárazov dali znova do pôvodného stavu a aby plnil svoju úlohu bude potrebné pre to niečo spraviť. Tým ale nemyslím, ani možno druhú radu od lekára, aby ste ostali v kľude, iba ležali a nič nerobili. Toto je tiež jeden z mýtov. A ak vám to lekár doporučil, poďakujte mu a nájdite si odborníka na túto problematiku. Dobre, možno budete teraz hovoriť: „ale veď sa neviem ani pohnúť a už len otočenie na posteli mi robí bolesti“. Áno, pri takýchto stavoch je pokoj a oddych na mieste. Ale hneď ako sa vám uľaví a dokážete stáť na nohách, by ste mali začať chodiť. Práve chôdza, ak nedokážete alebo nechodíte behať, je jeden z prvých a zásadných krokov k náprave a odstráneniu problému. Toto potvrdzujú aj rôzne štúdie i fyzioterapeuti z McKenzieho inštitútu s pobočkou na Slovensku, podľa ktorých beh zosilňuje medzistavcové platničky. Ako ale uviedla na nedávnej Športovej konferencii v Banskej Bystrici Michaela Kotrbancová z McKenzieho inštitútu, hovoríme o dlhodobom behu, nielen ako o vzdialenosti, ale hlavne o tom, že musí trvať nejakú dobu – rokov. Podľa jej slov nielen, že sa zlepšuje zloženie disku a jeho hypertrofia, ale rovnako je známe, že kolagénová syntéza (zlučovanie) narastá s mechanickou záťažou. Ak ale nebeháte, prechádzky sú taktiež vhodnou alternatívou, ktorú som osobne i ja aplikoval po tomto zranení.

So zlepšením stavu okrem prechádzok či behu ide ruka v ruke aj vykonávanie istých rehabilitačných cvikov práve na nápravu a opätovné sfunkčnenie. Ak ste s týmto problémom nenavštívili lekára nevadí. V tom prípade vám doporučujem knihu od profesora biomechaniky Stuarta McGilla, ktorý deň čo deň „láme“ chrbtice 🙂 Nemyslím to doslova, McGill sa už dlhé roky venuje výskumu chrbtice a na základe toho vytvoril Veľkú trojku cvikov práve na zmiernenie či odstránenie bolestí chrbta. Tejto problematike ako aj podrobnému opisu cvikov sa venuje v knihe Mechanika zad, o ktorej som písal v tomto článku.

Päť rád na záver

Ak teda máš skúsenosti s vyskočenou platničkou, tak túto knihu ti doporučujem všetkými desiatimi. A ak nemáš skúsenosť s bolesťami krížov, nechcem ťa strašiť, ale možno ťa to len čaká. Podľa výskumov vyskočenie platničky môže súvisieť aj so starnutím alebo s nerovnováhou tela. Môžeme tak konštatovať, že vyskočená platnička je akýmsi fenoménom dnešnej doby. Aby som však článok nezakončil takto negatívne vždy dbaj na prevenciu. Tá by mohla vyzerať takto:

  1. Snaž sa v práci nesedieť dlho a po maximálne 30 minútach sa postav, ponaťahuj a poprechádzaj alebo urob zopár hlbokých drepov.
  2. Ak veľa stojíš chrbticu odľahčuj tak, že sa rukami zaprieš o vyšší stôl alebo niečo podobné, zatlač do podložky aby si sa vyzdvihol a nohy odlepil od zeme. Rovnako sa ponaťahuj, podrepuj.
  3. Do svojho tréningového plánu zaraď cviky na chrbát ako plank, bočný plank, tzv. bird-dog cvik či mačací chrbát.
  4. Pri dvíhaní záťaže zo zeme nemaj prehnutý chrbát, rovnako nedvíhaj trhom, ale pomalým ťahom.
  5. Pred tréningom silových cvikov ako drep a mŕtvy ťah nechaj ego doma. Radšej si nalož menej, ale vykonaj cviky správnou technikou ako mať ťažkú váhu, z ktorej ti prdne v chrbte.
Zdieľaj článok aj s ostatnými:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.