Zdravie

Najúčinnejší typ stravovania pre dosahovanie výsledkov v práci i tréningu

Súčasná doba je plná rôznych typov stravovaní. Nech už je to prerušované hladovanie (Intermittent Fasting – IF) alebo vysokofrekvenčné stravovanie, či diéty založené na sacharidových vlnách, paleo, vegetariánstvo či vegánstvo. Na výber je toho viac než dosť. Ale ktoré je to najlepšie a najúčinnejšie z pohľadu udržania si konštantnej energie počas dňa, a to nielen v práci ale aj počas športovej aktivity? A rovnako, ktoré je to NAJ pre dosiahnutie tej vytúženej postavy popri tréningu?

Z tej plejády typov stravovania si vyberie každý a paradoxne, každý si v tom danom štýle stravovania nájde to svoje, ktoré mu funguje. Otázka však znie, dokedy mu to bude fungovať a či aj pri prvých výsledkoch je to dané stravovanie práve pre jeho telo prospešné. Poďme sa tak pozrieť na niektoré z vyššie spomenutých typov stravovania.

Asi najpopulárnejšími typmi v dnešnej dobe je prerušované hladovanie a vysokofrekvenčné stravovanie. Kde sa zobrala ich obľúbenosť? Dajme si to od konca, teda od toho vysokofrekvenčného stravovania. Tento štýl preferujú najmä bodybuilderi. Držia sa dogmy – čím viac zjem, tým budem mať viac svalov. Aspoň takto si to niektorí vysvetľujú. Ale nie všetko čo dám do úst, sa aj premení na svaly. To ostatné ide do tukových zásob a síce človek tak bude väčší, ale iba väčší Fat bastard – tučniak. Okrem toho sú kladené väčšie nároky na trávenie a o neustále zvýšenom inzulíne v krvi ani nehovoriac. A čím ho máš vďaka veľkému počtu jedál v krvi viac, tak tým viac sa znižuje inzulínová citlivosť a telo si začne ukladať zásoby v podobe podkožného a viscelárneho (vnútrobrušného) tuku. Chceš ísť ešte ďalej? Tak poďme. Povedzme, že tuku už má dosť, ten má za následok zvýšenie enzýmu aromatázy, ktorá následne premieňa tvoj testosterón (hormón, ktorý robí z chlapa fakt chlapa) na ženský pohlavný hormón estradiol. Teraz už vieš odpoveď aj na otázku tvojho kamaráta – kulturistu v objemovke, prečo ho režú bradavky pri dotyku s oblečením. Odpoveď – začal sa hormonálne kastrovať a k slovu sa dostáva jeho nežnejšie Ja.

Na druhej strane je tu prerušované hladovanie, ktorého tendenciou bola a aj stále je okrem iných benefitov (o nich neskôr) aj premena chlapov na poriadnych chlapov s testosterónom. Toto si začala všímať istá skupina ľudí a tak sa zrodila myšlienka prerušovaného hladovania (hádam mi toto laické vysvetlenie odpustia zarytí hľadači výskumov a zanietení vedci zaujímajúci sa o stravovanie. Ale ísť do hĺbky kedy, kde, ako by väčšinu nebavilo). No povedzme, že kde si tam, a nebolo to až tak dávno, sa začali objavovať výskumy o benefitoch prerušovaného hladovania. Jeho princíp je úplne opačný ako pri prvom zmieňovanom štýle. Hladovať 12, 14, 16 i viac hodín a potom si dopriať pár hodín jedla, ale jasné, že bez sladkých dezertov, zákuskov a podobne. Ako sa vo väčšine štúdií píše, takéto stravovanie je nám veľmi blízke. Veď aj naši predkovia – pravekí ľudia – jedli len príležitostne, keď ulovili mamuta. Ostatný čas hladovali. A výsledok? Všetci pravekí ľudia tak mali byť vyrysovaní makači 🙂 Určite si nechcem robiť posmech z tohto stravovania. Sám tento i ten prvý štýl praktizujem. Je mu dokázaných množstvo zdravotných benefitov, ako zníženie inzulínovej citlivosti, zápalov v tele, na druhej strane zvýšenie spaľovania tukov a dokonca má priaznivý vplyv aj na dĺžku života.

Ale kde je u tohto stravovania zakopaný pes? Hneď ti aj odpoviem, dôležitú úlohu hrá naše pracovné prostredie, pohlavie či dokonca naša osobnosť. Na tomto štýle stravovania lepšie fungujú ľudia, ktorí nemajú fyzicky náročnú prácu a rovnako nie sú počas pracovnej doby vystavovaní prílišného stresu. Naopak, ľudia pracujúci fyzicky a tí, ktorí majú dynamické a stresujúce povolanie, nedokážu na tomto type stravovania efektívne fungovať. Môže sa u nich prejaviť depresie, návaly vlčieho hladu či zvýšený stres. Ten môže mať za následok narušenie celkového zdravia človeka. Takže, ak si v pracovnom strese a ešte sa chváliš, že si xy hodín nejedol, tak sa zastav, spamätaj sa, že máš iba jedno zdravie a dopraj si pauzu pri zdravom jedle (príkladom ti môže byť aj obrázok vyššie).

To ako budeš fungovať na tomto type záleží aj na tvojom pohlaví. Všeobecne na prerušovanom hladovaní lepšie fungujú muži. Ženám môže narušovať rovnováhu pohlavných hormónov a dokonca vedie k strate ovulácie. Prerušované hladovanie súvisí aj s tipom osobnosti. Zatiaľ čo cholerik a sangvinik, ktorí majú vyššiu hladinu stresových hormónov v tele, budú ťažšie fungovať na tomto štýle stravovania, tak profitovať z neho môže flegmatik a melancholik, ktorí sú kľudnejšej povahy. Tu je však na zváženie miera stresu, nielen v pracovnom, ale aj v súkromnom prostredí. Nech si už akýkoľvek typ osobnosti, stres má vplyv na každého a na každom sa vie prejaviť.

Začarovaný kruh, ako z neho von?

Možno ti napadlo, že ani prvý a ani druhý štýl stravovania nie je dlho udržateľný. Tak ktorého sa teda držať, Marek teraz buď múdry 🙂 Stravovanie je naozaj alfou a omegou, ktoré ako už vieš ovplyvňuje nielen telesný vzhľad, ale aj psychiku. Tak ktoré je to najúčinnejšie? Ani jedno. Ako si sa dočítal/a, obidve majú svoje úskalia. To prvé sa ti môže vymknúť spod kontroly a namiesto svalov budeš mať horu tuku. Okrem toho, prvé zmieňované je vo väčšine prípadov založené na vysokom príjme sacharidov a už vieš, čo spôsobujú. A tak sa môže zdať, že prerušované hladovanie je odpoveď. No, rovnako už poznáš jeho kamene úrazu. Možnou odpoveďou je tzv. autoregulácia. Čo to je? Určite si už počul, že základom je dôverovať sedliackemu rozumu. Asi toto najlepšie vystihuje autoreguláciu. Všímať si vlastné telo ako reaguje na dané štýly stravovania. Som podráždený pri dlhšom hladovaní alebo ako na mňa vplýva viac jedál za deň? Ako sa pri týchto štýloch cítim? Badám na sebe pozitívne alebo negatívne zmeny pri danom type stravovania? Klaď si tieto otázky, vnímaj svoje telo a prispôsob tomu aj stravovanie.

Takto to robím ja

Viem, jedna vec je o tom len rozprávať a iná to aj robiť. Tak ti teraz poviem ako to robím ja. V mojom prípade som stavil na striedanie. Ak ráno necítim hlad, tak neraňajkujem. Dám si iba dva poháre vody, dužinu aloe vera a pokojné ráno si ešte užijem pri čaji alebo yerba maté. Raňajky tak posuniem na neskoršiu hodinu, prípadne moje prvé jedlo je až na obed. Takto je to približne 2-3 krát od týždňa. Záleží od tréningu predchádzajúceho dňa ako aj od pracovného vyťaženia. A ako vyzerajú dni s raňajkami? Ráno sa naštartujem pohárom vody a aloe vera, ktoré okrem iného naštartuje a upravuje trávenie. Ideálne raňajky sú vo forme praženice, volského oka alebo orechov. Dôležité je, neprijať veľa sacharidov, pretože ako rýchlo dodajú energiu, tak rýchlo ju aj stratíš a do obeda budeš hľadať ešte niečo pod zub. Ďalším jedlom je obed a potom večera. Väčšinou mi tri jedlá za deň stačia, ak som ale medzi týmito hlavnými jedlami dňa hladný, dám si za hrsť orechov alebo nejaké ovocie.

Dočítal si až? To ma teší. Táto problematika je veľmi obšírna a snažil som sa ju zhrnúť. Ak si ale nedostal odpoveď na svoju otázku alebo ti je niečo nejasné, pýtaj sa dole v komentároch alebo mi napíš cez kontaktný formulár.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.