Sebarozvoj, Zdravie

Zima, obdobie ticha, rozhodnutí a naberania síl

Pamätám sa ako mi kedysi hovorievali rodičia či starí rodičia ako oni trávili zimu. Pre nich to bolo obdobie, kedy nebolo toľko práce na poli, v záhrade a rovnako aj okolo domu sa tej práce našlo o čosi menej. Ten voľný čas tak trávili oddychom, naberaním síl na ďalšie obdobia v roku a taktiež plánovali do čoho sa pustia keď sa prebudí príroda. Dalo by sa tak povedať, že žili v súlade so štyrmi ročnými obdobiami.

Dnes v istom zmysle môžeme hovoriť aj o piatom ročnom období, v ktorom sme ale celý rok. Počas tých 365 dní v roku sme v jednom kolotoči a celý ten čas ideme alebo sa snažíme ísť na plný plyn. Maximálny výkon sa snažíme podať v práci, doma a keď máme čas aj pre seba, tak rovnako aj tam sa snažíme maximalizovať tú chvíľu pre seba. Milovníci posilňovania po podaní maximálneho výkonu v práci podávajú maximálny výkon vo fitkách a celý rok idú v tréningoch v maximálnej intenzite.

Priaznivci aj tých pokojnejších cvičení ako je joga alebo pilates sa snažia maximálne uvoľniť pri cvičení a venujú veľkú pozornosť tomu, aby sa sústredili či nemysleli na nič. Podobný prípad vidieť aj u dnešných ľudí bývajúcich v domoch. Aj v zime si nájdu niečo, čo nepočká a po práci sa ponáhľajú domov znova pracovať. Či jeden, druhý alebo tretí prípad však môžu a pomerne často vyústia do jedného výsledku – do permanentného stavu bez energie či životnej sily, chorôb, zranení či nespokojnosti s vlastným životom.

Aby sa to napravilo stačí málo, počúvať svoje telo a žiť v súlade so štyrmi ročnými obdobiami. Neznamená to, že sa máte odsťahovať do hôr do malej chalúpky, kde si pestujete zeleninu a lovíte zajace. Stačí začať s využitím zimy na oddych. Vnútorne sa stíšiť, zhodnotiť uplynulý rok, vedieť kam ste sa posunuli v osobnom, profesnom či rodinnom živote a naplánovať si ten aktuálny a čo v ňom chcete dosiahnuť. Dopriať si relax v podobe saunovania, dobrej knihy, dobrého červeného vína a ešte v lepšej spoločnosti.

Rovnako to je aj v prípade, že ste športovec alebo sa chcete vydať cestou zdravého životného štýlu, ku ktorému cvičenie patrí. Obdobie zimy v rámci cvičenia je vhodným obdobím znížiť objem váh v prípade silového tréningu, zamerať sa viac na odstránenie alebo doliečenie zranení, venovať sa viac stabilizačným alebo kompenzačným cvičeniam.

Napriek tomu je zima ideálnym obdobím na krátke a intenzívne tréningy. Pretože tento typ tréningu nabíja telo energiou, ktorá pri tomto tréningu prechádza až do našich elektrární – mitochondrií. A keď mitochondrie majú dostatok energie, tak telo omladzujú. Preto aj ja v rámci tréningov svojich zverencov zaraďujem tento typ cvičenia.

Keci k veci alebo čo je na tej fotke?

Zima je u mňa aj obdobím teplých nápojov a keď majú aj blahodárny vplyv na telo i dušu, tak o to viac. V rámci mojej večernej rutiny si rád doprajem teplý nápoj z liečivej huby Reishi, kakaového prášku z nepražených kakaových bôbov z kvalitnej vzácnej odrody kakaovníka Criollo z Peru, ktorý patrí medzi prvo objavené typy na svete španielskymi dobyvateľmi Južnej Ameriky. K tomu kúsok cejlónskej škorice, ktorá pôsobí antioxidačne i protizápalovo a nakoniec lyžičku domáceho medu.

Zdieľaj článok aj s ostatnými:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.